گل بود به «چمن» نیز آراسته شد!/رویای مربیان و بازیکنان، غفلت مسئولان
فرهنگی،اجتماعی
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما

به وبلاگ من خوش آمدید
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
طراح قالب
ثامن تم
دیگر امکانات

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 179
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


مطالب اخیر وبگاه

 زمین های فوتبال در ایران به دغدغه اصلی مربیان و بازیکنان تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس: گل بود به «چمن» نیز آراسته شد!/رویای مربیان و بازیکنان، غفلت مسئولان

 به گزارش خبرگزاری میبدما، لزوم حرفه ای بودن و حرفه ای شدن این نیست که فقط چارت اداری قوی داشته باشیم بلکه حرفه ای کردن زیر ساخت ها از هر مسئله ای مهمتر است. مسئله ای که سالهاست در فوتبال ایران مغفول مانده است.

مسئله و مشکل چمن یکی از دغدغه های اهالی فوتبال است. چه کسی در دنیا فکر می کند یکی از دلایل افت فوتبال در ایران مسئله چمن است.

 

درحالی که تیم های باشگاهی زمین تمرین مناسب برای دوره تاکتیک های خود ندارند در چمن های خوبی هم مسابقات خود را دنبال نمی کنند. همه این مسائل در فوتبال ایران در شرایطی رخ می دهد که فوتبال روز دنیا و حتی همین کشورهای حوزه خلیج فارس اصلا دغدغه ای به نام چمن ندارند.

جالب است که در همین اوضاع فدراسیون فوتبال کشورمان به صورت جدی پیگیر میزبانی ایران در رقابت های جام ملت های آسیاست اما به نظر می رسد ورزشگاه های کشورمان در حال حاضر آمادگی پذیرایی از تیم های خارجی در این رقابت ها را با شرایط فعلی ندارند.

این در شرایطی است که مربیان و بازیکنان حاضر در لیگ برتر بارها از وضعیت چمن های موجود در ورزشگاه های کشورمان ابراز نارضایتی کرده و بارها باخت شان را به دور از موضوعات فنی و به ناهموار نبودن زمین بازی ربط داده اند.

در این مدت اخیر صحبت از میزبانی ایران در جام ملت های آسیا در سال 2019 شنیده و از کشورمان به عنوان یکی از مدعیان اصلی به دست آوردن این میزبانی نام برده می شود اما با نگاهی به وضعیت ورزشگاه های فعال در فوتبال کشور به این نتیجه می رسیم که باید کارهای زیر ساختی زیادی روی این استادیوم ها انجام شود و شاید بتوان گفت که ورزشگاه آزادی آن هم با ارفاق، فعلا از شرایط خوبی برای برگزاری فوتبال برخوردار است. هز چند با وضعیت فعلی تصور می کردیم که فقط از نظر سخت افزاری دچار مشکل هستیم اما همه شرایط به قولی گل بود که به چمن نیز آراسته شد!

توفیق کابلی مدیر ورزشگاه آزادی که زمی این استادیوم یکی از بهترین چمن های کشور است در خصوص شرایط استادیوم آزادی به خبرگزاری فارس گفت: چمن ورزشگاه آزادی با چمن سایر ورزشگاه های ایران فرق دارد. ما از سیستم سرمایش و گرمایش برای چمن زمین شماره یک استفاده می کنیم و برای این منظور موتورخانه اختصاصی هم تهیه شده تا در طول سال، دمای چمن را متعادل نگه داریم. به همین دلیل است که می گویم وضعیت ورزشگاه آزادی با سایر استادیوم ها فرق دارد.

وی ادامه داد: هر چمن عمر طبیعی خاصی دارد اما نگهداری از این چمن ها مهم است. این کار باعث افزایش عمر چمن می شود. ما با کمک از مهندسین و مشاوران کشاورزی و با استفاده از سیستم الکترو مکانیک باعث شدیم چمن ورزشگاه آزادی در طی سال سبز و یکدست باقی بماند. البته این موضوع مستلزم هزینه های زیادی است و شاید دلیل این که سایر ورزشگاه های کشورمان از این سیستم نمی توانند استفاده کنند همین است. البته مورد دیگری هم که به عمر مفید چمن ورزشگاه آزادی کمک کرده برگزاری بازی در این زمین با فاصله های 72 ساعت یک بار است. شاید اگر سایر ورزشگاه ها هم این موضوع را رعایت کنند بتوانند عمر چمن های شان را زیاد کنند.

 

ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز هم یکی دیگر از ورزشگاه هایی است که از آن به عنوان محل برگزاری بازی های جام ملت های آسیا در صورت میزبانی کشورمان در این رقابت ها نام برده می شود.

عطاالله شرف شاهی رئیس اداراه فنی مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در خصوص ورزشگاه یادگار امام (ره) شهر تبریز گفت: چمن ورزشگاه تبریز از وضعیت خیلی خوبی برخوردار است و شاید بتوان گفت که بعد از ورزشگاه آزادی دومین چمن مطلوب را ما در این استادیوم شاهد باشیم. ما هم آب یاری مکانیزه در این ورزشگاه انجام می دهیم و هم از مشاوران و پیمانکار فعال استفاده می کنیم. همه این مسائل را در کنار هوا دهی و کود دهی به موقع قرار دهید تا بدانید دلیل سبزی چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) چیست. البته هر موردی هم که وجود داشته باشد آن را خیلی سریع رفع می کنیم.

وی در خصوص این که چرا سایر ورزشگاه ها نمی توانند چمن های مناسبی را برای برگزاری بازی های فوتبال فراهم کنند هم ادامه داد: به نظرم وقت کافی برای این آماده سازی نمی گذارند و خوب هم از زمین های چمن مراقبت به عمل نمی آید. زمین ورزشگاه یادگار امام (ره) با این که سیستم سرمایش و گرمایش ندارد اما از همین حالا برای فصل سرما آن را آماده کردیم و قصد داریم زمین خوبی را برای تیم های حاضر در لیگ برتر در اختیار آن ها قرار دهیم.

ورزشگاه تختی تهران اما با سایر ورزشگاه ها فرق دارد. بازیکنان تیم هایی که بازی های شان در ورزشگاه تختی در شرق تهران برگزار می شود از چمن این ورزشگاه ابراز نارضایتی می کنند و بارها عدم نتیجه گیری شان را به زمین این ورزشگاه مرتبط می دانند. حسین کلانترزاده مدیر ورزشگاه تختی تهران اما در این خصوص به خبرگزاری فارس گفت:چون قرار شد که نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بازدید به ورزشگاه تختی بیایند با تلاش زیاد و با بودجه کم کار آماده سازی ورزشگاه تختی را آغاز کردیم و با تلاشی همه جانبه مشکل نور، اسکوربورد، اتاق کنفرانس، اتاق دوپینگ، اتاق داوران و ... را آماده کردیم چرا که دریافت پروانه A برای فوتبال کشورمان خیلی مهم است. البته در خصوص انتقاداتی که به چمن ورزشگاه می شود باید بگویم که تا یک ماه قبل این چمن مشکلی نداشت و تیم نگهداری از آن مراقبت زیادی می کردند اما به نظر من در این یک ماه اخیر به علت زیاده روی در دادن کود و سم به زمین باعث به وجود آمدن سوختگی بر روی بعضی از نقاط زمین شد که در بازی استقلال و نفت خودش را خیلی زیاد نشان داد. بعد از این اتفاق مجبور شدیم بعضی از نقاط زمین را با چمن های دیگر وصله کرده و یا عوض کنیم و برای همین این چمن در چند بازی مشکل داشت. البته فکر می کنم با اقدامات صورت گرفته در نیم فصل دوم مشکلی نخواهیم داشت. البته چمن ورزشگاه تختی پیر شده و باید عوض شود.

ورزشگاه حافظیه شیراز البته در این میان حاشیه های بیشتری هم داشته است. بعد از پخش صحنه هایی از وضعیت آماده سازی چمن این ورزشگاه به وسیله رنگ در برنامه 90، مشکلات چمن تازه ساز شهر شیراز بیشتر از قبل خودش را نشان داد به طوری که در بعضی از بازی هایی که در این زمین انجام می شود بلند شدن خاک بعد از ضربه بازیکنان می تواند تامل بر انگیز باشد.

حمیدرضا نیشابوری معاون فنی مهندسی اداره کل ورزش و جوانان استان فارس اما در خصوص وضعیت چمن ورزشگاه حافظیه شیراز گفت: ما در ورزشگاه حافظیه سیستم گرمایش و سرمایش تعبیه کرده ایم اما موتورخانه ندارد! یکی از دلایلی که باعث خراب شدن چمن این ورزشگاه هم بود به گرمای بی سابقه هوا در شیراز بر می گشت. آفت هم امسال بیشتر از همیشه بود که البته خوشبختانه آن را اصلاح کرده ایم. البته زمین ما در شیراز از زمینی مثل تختی تهران 10 برابر بهتر است و با اصلاحاتی که انجام داده و می دهیم قصد داریم کیفیت زمین ورزشگاه حافظیه را هم سطح با ورزشگاه آزادی تهران کنیم. البته این را می دانید که ورزشگاه آزادی خزانه چمن دارد و اگر قسمتی از این ورزشگاه خراب شود از این خزانه به عنوان جایگزین چمن استفاده می کنند که ما از این خزانه بی بهره ایم و اگر قسمتی از چمن ورزشگاه خراب شود مجبور می شویم کاشت کنیم که چون در زمان اصلاح چمن، بازی در حافظیه برگزار می شود خیلی کارهای ما فایده ندارد. البته خرابی چمن ورزشگاه حافظیه به کوتاهی پیمانکار هم بر می گشت که کار را از آن ها گرفتیم. برای بهبود وضعیت زمین حافظیه ما به 4 عامل نیاز داریم؛ اول این که زمین ما برای گرمایش و سرمایش موتورخانه ندارد. موضوع دوم این است که ایستگاه پمپاژ آب نداریم. عامل سوم به نداشتن خزانه چمن باز می گردد و موضوع چهارم هم به هزینه نگهداری از چمن مربوط می شود که ما نداریم و با وعده و وعید با پیمانکاران مان تعامل می کنیم.

ورزشگاه فولادشهر اصفهان هم که تا آماده نشدن ورزشگاه نقش جهان بار اصلی برگزاری بازی های فوتبال در رده های مختلف در شهر اصفهان را بر عهده دارد گفته می شد از وضعیت خوبی برخوردار نیست اما محسن صالحی کارشناس فضای سبز و مدیر مجموعه ورزشی فولادشهر اصفهان این موضوع را تائید نمی کند.

وی در خصوص چمن این ورزشگاه به خبرگزاری میبدما گفت: این که چرا چمن ورزشگاه فولادشهر خوب نیست به چند دیدگاه بر می گردد؛ دیدگاه عموم، دیدگاه مربیان و دیدگاه کارشناسان. شاید زمین ورزشگاه صاف باشد اما به علت دو رنگ بودن چمن آن مربیان اظهار می کنند که چمن نامطلوب است. البته الان من به شما می گویم که الان چمن ورزشگاه فولادشهر کاملا یکنواخت و پر است اما چون چمن ها دو حالت گرمسیری و سردسیری دارند زیر نور باعث می شود تا عده ای به صورت غیر کارشناسی بگویند که این چمن خراب است. من به طور قاطع می گویم که چمن ما در فولادشهر از چمنی که استقلال در لیگ قهرمانان آسیا در کشور کره جنوبی و مقابل اف سی سئول بازی کرد خیلی بهتر است. البته اضافه شدن بازی های گیتی پسند در لیگ دسته اول هم خیلی به این چمن فشار وارد نکرده چرا که 90 درصد تمرینات ذوب آهن از فولادشهر به ورزشگاه ملت اصفهان منتقل شده است.  

استادیوم های فوتبال در اروپا چه شرایطی دارند؟

با دیدن بازی های فوتبال در کشورهای اروپایی می توان به این نتیجه رسید که وضعیت بصری استادیوم های فوتبال می تواند نقش بسزایی در بهتر برگزار شدن این بازی ها ایفا کند. آماده سازی این ورزشگاه ها البته با اصول علمی انجام شده و مولفه های زیادی برای آن در نظر می گیرند.

به طور مثال آماده سازی ورزشگاه نیوکمپ در اسپانیا به این صورت است که سیستم هیدرولیکی گرمایشی زمین که از دو دیگ بخار و 35 کیلومتر لوله های کار گذاری شده زیر زمین تشکیل شده اند، در زمین ورزشگاه نصب و راه اندازی شده اند تا در طول فصل سرما دمای چمن همواره بین 6 تا 13 درجه قرار داشته باشد و به رشد چمن کمک کند. سیستم گرمایشی مشابه ورزشگاه نیو کمپ، توسط 14 باشگاه بزرگ اروپایی دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد که از این میان می توان به باشگاه های آژاکس، آیند هوون، شاختار دونتسک، کپنهاگن و شالکه اشاره کرد. البته در ورزشگاه های سایر کشورها استادیوم فقط محل برگزاری بازی فوتبال نیست. به طور مثال ورزشگاه اولدترافورد در شهر منچستر کارایی های چند منظوره دارد؛ فروشگاه، رستوران، محل بازی و ... از جمله امکاناتی است که این ورزشگاه ها به تماشاگران فوتبال اختصاص می دهند. این گونه ورزشگاه ها با چند منظوره بودن شان باعث استقبال بیشتری از سوی مردم روبرو می شوند. سقف متحرک هم دیگر موضوع مهمی است که به اماده بودن چمن های این گونه ورزشگاه ها کمک می کند. ورزشگاه آنفیلد در بندر لیورپول که پر باران ترین نقطه در انگلستان است با استفاده از سقف متحرک باعث شده تا چمن این ورزشگاه در شرایط نرمالی باقی بماند و در هر فصلی بتوان بازی های جذاب را بر روی آن مشاهده نمود. البته این سقف متحرک در اکثر استادیوم های جهان استفاده می شود. حتی می بینیم که کشورهای حوزه خلیج فارس هم با استفاده از نگهداری علمی از ورزشگاه های شان در طول سال از چمن مناسبی برای برگزاری بازی های فوتبال استفاده می کنند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







مربوط به موضوع : <-CategoryName->
نویسنده علی زارع مهرجردی در سه شنبه 14 آبان 1392 |

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فرهنگی،اجتماع





برچسب‌ها